Het Pieterpad

Het Pieterpad is met 490 km het langste Lange-Afstands-Wandelroute(LAW) van Nederland. Het pad begint in Pieterburen in Noord-Groningen en eindigt op de Sint-Pietersberg in Zuid-Limburg. In oktober 2006 zijn wij (Tabitha en Nellie) begonnen met de eerste 2 etappes en we hebben de smaak goed te pakken.

dinsdag 11 juni 2013

Etappe 24: Montfort- Echt 2km.....

Zaterdag 8 juni 2013: Montfort………..Echt! 

Wat is een goed bed toch heerlijk. Uitgerust springen we ons bed uit. We hebben er zin in.
Het Pelgrimshuis
Heerlijk met Huug en Anna aan het goed verzorgde ontbijt aan een met zorg gedekte tafel. De tuindeuren staan wijd open en een zacht muziekje klinkt. Het Pelgrimshuis is eigenlijk een plekje waar je langer zou willen blijven. De eigenaars zijn zulke vriendelijke mensen. Toch nemen we afscheid van Huug en Anna en zwaaien de eigenaars ons samen uit. Op richting Montfort.  Net zoals voorgaande dagen begint weer die zeurende pijn in mijn rechterbeen. Lastig om tegen Nel te zeggen. Ik sjok door en heb weinig oog voor de omgeving. Zo veel ik kan praten zo stil ben ik nu. We moeten vandaag nog een heel eind. Misschien loop ik er vandaag weer doorheen.

Hoeveel moed ik mezelf probeer in te praten mijn been werkt niet mee. De lange beukenlaan bied wat verkoeling maar er is nergens een bankje te zien. Ik zie een meneer in zijn tuin aan het werk en op zijn strak gemaaid gazon staat een houten tuinset. Ik zet me over mijn schaamte heen en vraag met een benepen stemmetje of ik alsjeblieft even mag zitten. De man nodigt ons hartelijk uit en hij vraagt gelijk wat we willen drinken. We ontmoeten alleen maar vriendelijk behulpzame mensen. Niks geen stugge Limburgers.


Ruïne van Montfort
Ik probeer het weg te lachen maar door pijn en een beetje frustratie biggelen de tranen even later over mijn wangen. Nel zegt dat we kunnen stoppen. Het moet leuk blijven maar gelijk opgeven….soms ben ik een eigenwijs en trots mens. De man vraagt of hij de huisarts moet bellen..de huisarts… ik verslik me bijna in mijn koffie. Ik bel Onno van de Rozenburcht maar. Ik vertel hem wat ik voel en waar de pijn zit. Kijken of het gaat is zijn advies maar niet over mijn grens gaan! De bewoner brengt een zak ijs en ik knoop het vast met een T-shirt om mijn been. Hij wil ons naar de trein brengen. Ik heb inmiddels totaal geen gevoel aan de buitenkant van mijn been maar de pijn is minder dus toch proberen maar. Als het straks echt niet gaat nemen we de bus…over 7 km. Ik bewonder Nel voor haar begrip en haar geduld. Ik loop voor Nel uit en zo’n 2 km gaat dat aardig. Bij het eerste bankje wil ik niet gelijk gaan zitten. En op de volgende zitten twee Polen aan het bier…en om daar nu in een stil bos naast te gaan zitten is geen slim idee. Even later plof ik toch maar onder een eikenboom neer. Ik lig in allerlei rare houdingen. Nel zegt niks en knijpt hem… wat nu…. Opeens komt er een oudere meneer met twee hondjes als een soort reddende engel uit het bos. Ik ben niet langer eigenwijs en we grijpen de kans  als hij aanbied dat hij ons naar de trein wil brengen.

Dan lopen we het gemiste stuk de volgende keer maar. Nel maakt er geen punt van dan moet ik dat ook maar niet doen. We maken plannen voor een alternatief en ik ben blij dat Nel zo snel kan schakelen en zeer flexibel is. We kunnen er ook wel weer om lachen. De oudere meneer geeft ons een hele rijtoer. Hier is hij geboren daar woonde zijn vrouw, hij zit vol Limburgse verhalen en soms verstaan we er geen biet van. Het maakt ons niet uit. We zijn hem heel dankbaar en nemen in Echt de trein naar Roermond. Nadat we koffie met een heerlijke vlaai hebben gegeten gaat Nellie voor Limburgse vlaaien naar de bakker.Ik vermaak me wel en bestel nog een ice tea. Nel is nog niet goed en wel weg als er opeens iemand op straat neervalt. Allerlei mensen komen in actie. Een mevrouw haalt gelijk AED en niet veel later gaan ze reanimeren. De ambulance komt vrij snel. Voortdurend zie ik de hulpverleners vlak voor mijn neus reanimeren. De tijd tikt door. Na een half uur stoppen ze. Het ziet er niet goed uit. Inmiddels is Nellie terug en ik vertel haar wat er is gebeurd. Het geeft een heel machteloos gevoel om zo iemand voor je ogen te zien overlijden. De echtgenote en kinderen van onze leeftijd staan er hartverscheurend bij te huilen. Zo ga je samen een dag op stap en zo plotsklaps is je tijd hier op aarde om. Het zet je wel stil. De ambulance rijd weg en de agenten staan er verslagen bij. De mevrouw van de NS die hielp reanimeren loopt met een emmertje sop om de grote plas bloed weg te vegen. We maken even een praatje het moet voor haar ook heel heftig zijn. Stilletjes reizen we terug richting Rotterdam. Als we terugkijken op de afgelopen dagen voelen we ons extra gezegend. We zijn heel blij om man en kids weer te zien. Bij Leander en Nellie eten we nog heerlijk Chinees. Arie is ook van de partij.We zetten de foto’s op de computer en kijken met een dankbaar en blij gevoel terug op drie mooie zonnige en bewogen dagen met veel bijzondere ontmoetingen en hulp op het juiste moment.
Aspergevelden
 
Tuin bij het Pelgrimshuis

4 opmerkingen:

  1. hoi Tabitha en Nellie, al lopende het PP, op zoek naar verhalen, kwam ik ook jullie verhaal tegen. Nu 2 1/2 jaar geleden. Verhalen over het geloof, mensen, vlinders en polen.
    Jullie tocht eindigt abrupt en ook ongepland... 50 km van de sint pietersberg.

    er komen vragen...
    hopenlijk alles goed met jullie...
    en kunnen jullie de laatste etappes nog lopen

    gr JOhn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo ben Nathan Davidson een zakenman die kon leven in te blazen zijn stervende bedrijf door de hulp van een Godsent geldschieter bekend als Jason Raymond de CEO van financiering cirkel INC. Am resident op 1542 Main St, Buffalo, NY... Goed bent u probeert te starten van een bedrijf vestigen uw schuld, het uitbreiden van uw bestaande één, moet geld voor de aankoop van leveringen. Zijn u geweest having werkstuk pogingen om een goede Credit Facility, ik wil dat je om te weten dat financiering cirkel Inc de juiste plaats is voor u om op te lossen al uw financiële probleem omdat ben een levende getuigenis en ik kan niet dit bij mezelf gewoon blijven wanneer anderen op zoek bent naar een manier om financieel worden opgeheven... Ik wil u allen dit Godsent geldschieter met de details zoals in andere deelgenoot van deze geweldige kans E-mail contact opnemen met: fundingcircleplc@gmail.com of bel/tekst +14067326622

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ek is Абрам Александр, 'n sakeman wat in staat was om sy sterwende slap besigheid te laat herleef deur die hulp van 'n God gestuurde geldskieter, bekend as Benjamin Lee, die leningskonsultant. Ek woon in Jekaterinburg Екатеринбург. Probeer u om 'n besigheid te begin, u skuld te vereffen, u bestaande uit te brei, geld benodig om voorrade aan te koop. Het u probleme gehad om 'n goeie kredietfasiliteit te bekom, wil ek hê dat u moet weet dat mnr. Benjamin u sal sien. Is die regte plek vir u om al u finansiële probleme op te los, want ek is 'n lewende getuienis, en ek kan dit nie net by myself hou as ander op soek is na 'n manier om finansieel opgehef te word nie. gebruik die besonderhede soos aangedui in 'n ander om deel te neem aan hierdie wonderlike geleentheid. E-pos: Lfdsloans@outlook.com Of WhatsApp / Text + 1-989-394-3740.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. HILLTOP FINANCIERINGSLENINGEN


    HILLTOP is de nummer één kredietmaatschappij die u alle soorten leningen wil verstrekken, hoe slecht uw kredietwaardigheid ook is. Heb je je zorgen gemaakt over het zoeken naar waar je dat extra geld kunt krijgen, schiet dan nu op en neem contact met ons op via hilltopfinancefirm@gmail.com voor een geweldige leningaanbieding.

    Een lening om uw schuld gemakkelijk af te lossen?
    Een lening om het soort bedrijf te starten dat u wilt doen?
    Een lening voor educatieve doeleinden?
    Een lening om een ​​appartement te kopen?
    Een lening om deze droomauto te kopen?

    HILLTOP FINANCE biedt al deze leningen aan met
    Geen verborgen betalingen en heel weinig papierwerk.
    We bieden leningen aan variërend van 5.000 tot 20.000.000 EUR / USD / PONDEN
    Tegen een zeer lage rente van 5%.
    Klanten over de hele wereld waarderen onze inspanningen
    En we kunnen u verzekeren dat we de beste zijn.
    We streven ernaar om onze standaard van uitmuntendheid te handhaven
    Onze diensten aanbieden op elk moment van de dag.

    Zet vandaag die gewaagde stap en neem contact met ons op
    Als u een lening of financiële hulp nodig heeft en
    uw positieve verwachtingen zullen buitengewoon worden vervuld.

    e-mail: hilltopfinancefirm@gmail.com

    e-mail: hilltop@outlook.com

    whatsapp: +1954417 1149

    Met een warme overweging

    BeantwoordenVerwijderen